Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

En enkel liten förklaring av fenomenet "Lottobollar"

Av Helena Börjesdotter - 15 maj 2011 22:25

    Lottobollar är ett begrepp som jag har myntat utifrån en liten defekt jag har.

Jag lider nämligen av en form av afasi som gör att det kommer ut de märkligaste orden i de märkligaste sammanhang.

    Om ni tänker er alla ord -  som ni kan -  vara lottobollar i en sådan slumpmaskin som drar lottonumren varje vecka. Orden kommer alltså ut slumpvis utan att man kan göra något åt det. Man tänker helt rätt men ut kommer något helt annat än det man tänkte säga. Afasin innebär också att man tappar ord... man söker och söker i minnet men fram kommer svammel och hittepåord. Det här kan hända om man har varit djupt deprimerad en lång tid. Det kan alltså bli bestående skador på hjärnan om man inte får rätt hjälp tidigt.

   Det händer också när man ska skriva... jag kommer inte på ordet jag vill använda men kopplingen mellan fingrarna och hjärnan har jag koll på så jag har tid att använda andra ord men kopplingen mellan hjärnan och talorganen har jag sämre koll över.

    Detta kan ju verka jobbigt men för det mesta är det askul... har man bara en hel del självironi, självdistans och en hel hög med galghumor så kan man nästan skratta ihjäl sig ibland.


    Jag ska ge några exempel:


     Jag och dottern satt ute på altanen härförleden, vi drack lite vin och babblade en massa. Jag satt samtidigt och funderade på hur jag skulle förnya min altan och säger till dottern:

 " Jag tror det skulle bli jättebra med en sån där.... öh...äh...öh... stapet.. nej... citroën... nääää.... stapet... näjj määän... va fan.. en sån där man har blommor på vettu... en stockholmare..."

Där bestämde dottern att vi skulle bestämma oss för att det jag menade hette "stapet"! Vi skrattade hejdlöst bra länge åt det. Efter en timme eller så ropar jag allt vad jag orkar, rätt i ansiktet på dottern:

 "PIEDISTAAAAAL"  

vilket utlöste ännu ett hejdlöst anfall.


   En annan gång satt jag och pratade med en kompis och skulle säga: 

"han har tydligen också dyslexi" 

men ut kom :

 "han har tydligen också klamydia" !

Så tôllut*!  Man får sådana där explosiva garvattacker av sånt så man får ont överallt :o)


   Jag satt hos en läkare och skulle berätta att jag lider av panikångest. Vi samtalar om olika saker och jag räknar upp alla olika diagnoser jag har:

" Tja... jag har ju astma och allergi men jag lider ju av utvecklingslära också"

"Du gör VAD?" utbrister läkaren.

"Tja... lider av panikångest då... om det nu ska vara så petnoga" sa jag med glimten i ögat.


    En av mina allra käraste vänner lider av samma fenomen. Hon har varit sjukskriven i över tio år... hon har en massa anledningar till det också och som med allt så påverkar det ena det andra åt det ena eller andra hållet. Depression över sin situation har drabbat även henne, hon fick dras med eländet i flera år. Detta gjorde att hon utvecklade samma form av afasi som jag har. Hennes läkare - som för övrigt forskar om sjukdomen Fibromyalgi - fick höra om mitt namn på fenomenet "lottobollar"  och undrade om han fick använda det i sin forskning :o) självklart fick han det.

    Nåja.... i alla fall så när vi pratar med varandra så blir det hemskanst gôrstôllut**

emellanåt. Fördelen är att vi båda förstår lottospråket så vi kan prata med varandra obehindrat :o) En gång stod jag i fönstret som vetter ut mot Ljusnan och tittar på isen som ligger där och säger till min vän:

"Nu håller osten på att smälta"

hon svarar omgående:

 "äh.. här har vi fan ingen smältost än" 

efter ett tag upptäckte vi att vi pratade om ost... fastän det var isen på Ljusnan och isen på hennes sjö vi menade :o) Om man som utomstående skulle försöka hänga med i våra diskussioner får man nog klia sig både en och flera gånger i huvudet.


   Mina vänner och släktingar har vid det här laget lärt sig att för det mesta tolka mitt språk... det innebär även att tolka mina arm och handviftningar som jag förtvivlat försöker göra mig förstådd med istället för ord. Häromdan var dottern och jag på affären och jag utbrister

 " ja just det" och gorde pumpande rörelser med handen rakt framför ansiktet på henne.

Nu hade jag tidigare nämnt att jag ville ha en häftpistol så hon förstod ju vad jag menade men det såg så jädra dumt ut så vi garvade nästan hela tiden vi handlade. 

     Tidigare samma dag ringde min vän och försökte förklara för mig vad hon skulle köpa på en affär med verktyg i...

" En sån där..." sade hon och så gjorde hon ett ljud som lät lite som en aprilkatt... "oiiiiiii" 

"jaha" sa jag " en sån där uuuuu"... fast i en lägre tonart...

 "näää" sa hon " en sån här... oiiiiii" 

 Jahaja... tro vad hon menade dådå? Jag frågade... då talar hon om att hon satt på en bänk utanför affären och viftade hejvilt med händerna för att försöka få mig att förstå vilken sorts maskin "oiiiii" var för något och samtidigt pratade med "öronpluttar" i öronen så ingen såg att hon pratade i telefonen. Hon sa:

 " fan... nu måste jag sätta mig på händerna annars kommer de med tvångströjan"  

Men vad sjutton... lite får man ju bjuda på :o)

   Det var för övrigt en polermaskin hon skulle köpa till sin bror :o)


    Jag tänker göra en lista på alla lottobollar som jag kommer i håg från förr och försöka fylla på eftersom de dyker upp :o)


    Ett alldeles utmärkt ord för en sån förteckning skulle vara Mexicon men det har min vän copyright på :o) så det får helt enkelt bli "lottobollslista" 


  * = tokigt

** = jättetokigt


Tillbaka till startsidan

http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/


 
 
Kimsan

Kimsan

15 maj 2011 23:47

ojoj, du är inte riktigt som andra du ;0)

Kram

http://mammanochtrollungarna.blogg.se

Helena Börjesdotter

15 maj 2011 23:50

Nä... jag är ju inte det he he :o) Men jag TROR att det är en fördel iaf :o)))

Du står som Schimsan som länk :o)

Kram

 
Ingen bild

sofie

16 maj 2011 19:33

oj oj oj moster...tok,stöll och härligt elände!!

Helena Börjesdotter

16 maj 2011 19:48

He he.. ja du Sofie... det är ju som alltid :o) Livet består av en massa stöll och jag är oerhört glad för det :o)

Puss på dig!

 
Thomas

Thomas

16 maj 2011 22:44

Ja den dagen nån kommer och kallar dig för normal eller "som alla andra" så vill jag påstå att du antingen är sjuk eller att personen i fråga inte vet vad han/hon snackar om... Lova mig att aldrig bli normal är du snäll!!!

Puss & Kram
En annan onormal fan

http://patetiskabloggen.blogg.se

Helena Börjesdotter

16 maj 2011 22:47

Ja jag lovar av själ och hjärta och av alla andra onormala skäl att ALDRIG i något liv bli normal :o)))

Puss å kram
Älskar dig du onormale fan :o)

 
Ingen bild

Taina

15 januari 2012 21:39

Underbart.. så jädra underbart.. Just precis detta är jag också drabbad av.. Mina närmaste vänner lärde sig med åren att förstå att när jag sa ett så menade jag ett annat. En så´n dära.. en så´n dära.. flörp.. och så detta MAJAPÄNG... just det MAJAPÄNG.. det fick mina kära barn höra titt som tätt..
Jag menar ett och ut kommer någonting sååå galet ( i andras öron hörd)
Just detta majapäng.. det kom jag senare med tiden på att det var en blandning mellan MOJÄNG + MACKAPÄR.. Egna ord har jag nog hittat på så det räcker.. men ofta så kommer det bara.. just detta.. en sådan dära.. om och om igen..

Helena Börjesdotter

21 januari 2012 19:53

Har inte fått nån pling om nytt meddelande, så jag har dröjt med svaret, men ha ha :D

Ibland är det otroligt frustrerande, men för det mesta är det skitroligt :o)

Majapäng är ett bra ord :)

Ja det är knäppt, men vad göra, man kan ju inte välja.

Men man får ju skratta lite i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Börjesdotter - 3 december 2019 11:50

Jag har ett funktionshinder, ett som sitter i hjärnan: ADHD med autistiska drag. Detta gissel, som gjort mig handikappad på många sätt. Denna bra sak, som gör mig kreativ och humoristisk. Problemet med att ha ADHD och vara kreativ är att man har e...

Av Helena Börjesdotter - 31 december 2017 14:04

Här ligger jag på soffan i dagar och känner mig ledsen och övergiven. Jag har ingen att fira nyår med och ingen kommer för att hälsa på, knappt nån ringer eller skriver och undrar hur jag mår.Men, så läser jag ett inlägg av en person som är allt anna...

Av Helena Börjesdotter - 26 december 2017 23:57

För lite sedan låg jag hemma på soffan och tyckte synd om mig själv för att jag var ensam och hade tråkigt, så jag bestämde mig för att lägga mig i sängen och kolla på nåt streamat. Ni vet hur det är när man har så där jävla tråkigt att ingenting pas...

Av Helena Börjesdotter - 25 september 2017 10:59

Jag föddes sjuk, har alltid varit sjuk och kommer alltid vara sjuk. Massor med olika sorters sjuk, jag har typ 13 olika diagnoser på kroniska sjukdomar eller tillstånd, både i kroppen och i psyket. Det har gjort att jag pendlat mycket i måendet i kro...

Av Helena Börjesdotter - 13 september 2014 15:44

Har av påkommen anledning (bland annat val) funderat rätt mycket ett tag på hur vi människor fungerar i olika situationer och hur vi agerar utifrån empati och solidaritet eller bristen av.I dessa valtider ser jag hur vänskaper förstörs och bekantskap...

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards