Alla inlägg under december 2011

Av Helena Börjesdotter - 7 december 2011 23:07

Min andra krönika :o)


 


DECEMBER 2011 - Advent - en tid av väntan. Många tycker att det är en härlig tid, en del tycker att det är pest och pina, jag hamnar någonstans mitt emellan. Advent börjar ju, som de flesta vet, fyra söndagar före juldagen, den brukar infalla runt den första december, så man har fyra veckor av väntan framför sig. En del tycker att det är på tok för kort tid att vänta, så de lägger till en vecka eller två. Ljusstakar och stjärnor, julgardiner i köket och utegran är på plats i mitten av november. Det är säkert jättemysigt att vänta i 6 veckor istället för bara fyra.


Själv skulle jag kunna krympa väntetiden till cirka ett par dagar, på sin höjd. Jag skulle kunna tända alla fyra ljusen på en gång, skita i julgardinerna och sätta upp en fågelskrämma med en ljusslinga i håret på gården. DET är mys det medan man väntar. Men vad sjutton VÄNTAR vi på då? Är det någon som har någon riktig aning?


·          Jesus födelsedag? Upplysningsvis skedde den för cirka 2000 år sedan, lite väl sent att vänta på den nu - den stackars Maria skulle nog vara dödligt less på att vara gravid annars.
·          Tomten? Upplysningsvis kryllar det av tomtar, så man kanske skulle säga att man väntar på hela släkten Tomte, om det nu kommer någon alls.
·          Julklappar? Självklart, om man nu kommer få några, vill säga.
·          Julmat? Köttbullar, prinskorv, grisfötter, lutfisk och sill? En del äter kinamat, så vi säger: mja, på den frågan, som en del dessutom får klara sig på mjölk, lite tomtegröt på tub och halvgammal limpa.
·          Att väntan ska vara över och vardagen åter tar vid? Jadå, det förekommer rätt ymnigt.
·          Resan till Gran Canaria och grisfest? Japp, om man inte gillar snö och har en massa pengar så.
·          Att umgås med släkt och vänner och ha en attans mysig helg? Jodå, om man har några.


Min väntan går under den sista kategorin. Att få se glittret i ögonen på barnen när klapparna kommer fram, att se julgranen glimma, att känna doften av nejlikor och dopp i grytan, att se alla kära och nära ta på sig de finaste kläder de har, helst så mycket rött som möjligt då förstås och alla ljusen som brinner så vackert. Alla ljus ja, som riskerar att bränna ner hela huset om man inte passar på barnen - som springer runt i ren tristess och av sockerkickar av stora mått i den lååånga väntan på Tomten. Överförfriskade vuxna som viftar extremt onödigt mycket med armarna när de ska försöka VISA vad dom säger när folk inte längre HÖR vad de sluddrar fram. Men det kan ju vara riktigt vackert med en STOR brasa till jul också.


I år går MIN väntan i kärlekens tecken – alla barnen kommer hem, nja... inte riktigt ALLA, det skulle bli attans så trångt här hemma med uppskattningsvis ett par miljarder barn. MINA barn kommer hem till mig och firar jul i år. DET är vad JAG väntar på. Det spelar ingen roll att alla är på tok för gamla för att kallas barn, de är mina barn i alla fall. Jag började vänta på det redan första veckan i november och jag som inte alls gillar när folk tjyvstartar med att vänta. Pytts... jag har ju gôrtjyvstartat i år. Inte ett enda stjärna eller stake är på plats, ingen utegran, inga julklappar inköpta, inga kakor bakade, MEN jag tokväntar i alla fall. Jag väntar på kärleken!


Vad vi nu än väntar på i advent och när vi nu än startar advent så hoppas jag att - när väntan är över - det blev så som vi önskade och att det var värt att vänta på. Ha en lycklig advent!


http://www.hedeinfo.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1539&Itemid=1#JOSC_TOP


Den finns också på min nya blogg:


http://boerjesdotter.blogspot.com/


Tillbaka till startsidan:
http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/

Av Helena Börjesdotter - 5 december 2011 20:12

Kommer flytta över allt från den här bloggen till min nya. Så är det någon som läser den här bloggen, varsågod, jag har ändå inte hunnit överföra allt.
Ni kan redan nu kolla in min nya blogg - som på intet sätt är fardigdesignad, den kan se lite olika ut från gång till gång, men det finns nåt att läsa i alla fall :)

Bland annat ett något mer positivt inlägg om juldepp, med bilder på våran "vackra" julgran :o)




Så... välkommen till:


http://boerjesdotter.blogspot.com/

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards