Direktlänk till inlägg 26 december 2017

Hemligheten

Av Helena Börjesdotter - 26 december 2017 23:57

För lite sedan låg jag hemma på soffan och tyckte synd om mig själv för att jag var ensam och hade tråkigt, så jag bestämde mig för att lägga mig i sängen och kolla på nåt streamat. Ni vet hur det är när man har så där jävla tråkigt att ingenting passar – hela jävla streamingvärlden hade inte ett enda bra program, så jag bara klickade på nåt och sa högt: ”Fuck you, jag tar det här då!”
Det var en film som heter ”Hemligheten” eller ”The Secret” och det var en massa framgångsrika människor som pratade om den där jävla ”hemligheten”. Hemligheten var att man kunde få det man tänker på och innerst inne hoppas på, om man bara på riktigt kan tro på att man förtjänar det. Man måste tänka som att man redan hade det man önskade, man skulle dagdrömma som att det var på riktigt – TRO på det!
”Ja, men ELLER HUR!” , det som gått så jävla klockrent förut – typ.
Jag fortsatte dock att glo och lyssna på dessa entreprenörer, läkare, psykologer, idrottsmän, rika jävla golfproffs etc. De pratade om ”lagen om attraktion”, universum ger tillbaka det den får av en.
Fokuserar man hela tiden på vad man INTE vill ha, så får man det.
”Jaha, men jag tänker ju hela jävla tiden på vad jag önskar... eller?”
De pratade om hur idrottsfolk använder projektion för att få det resultat de vill ha. Det enklaste exemplet är väl om en fotbollsspelare tänker på hur hon sätter bollen i krysset så klarar hon det, men om hon fokuserar på att INTE träffa målvakten, så kommer hon garanterat att göra just det – träffa målvakten.

Tänk inte på ett ÄPPLE!


Vad tänkte ni på?


Ju mer de pratade och förklarade hur det fungerar desto mer kom jag på att det nog är så och jag har kommit på massor av exempel.
Det som jag i hela mitt liv har varit rädd för är att vara ensam, att få sitta ensam de flesta dagar utan en familj som vill eller kan vara med mig och vad har hänt? Jo exakt det.
Jag har fokuserat så mycket på mina sjukdomar och vad har hänt? Jag får fler och de jag redan har blir värre!
Jag kan ta ett exempel när det faktiskt varit tvärtom, när jag önskat något så in i bänken hett att det blev av.
Jag fick så lov att flytta från mitt hem på grund av ekonomin och hamnade i en lägenhet där jag absolut inte trivdes, jag tog mig inte ur min lägenhet utan jag låg på soffan i nästan 2 år, men så bestämde jag mig i alla fall för att ställa mig i kö på ett par lägenheter. Just exakt den lägenhet jag ville ha var en trea och jag hade inte råd med mer än en tvåa, så jag köade på husen på var sida om den. Därefter satt jag i flera månader varje dag och dagdrömde om hur jag skulle göra rabatter i trädgården, att jag skulle ha en hammock på en altan och bärbuskar, att mitt barnbarn skulle ta mig i handen och säga:” kom farmor, vi går på lekparken”. Jag drömde om hur jag skulle inreda med saker jag tycker om och bjuda mitt barnbarn på glass och jordgubbar. Jag såg framför mig henne som kanske 5 år. Under just den perioden kunde jag inte träffa mitt barnbarn av olika anledningar och visste inte om det nånsin skulle bli så, men jag drömde om det. Alltså jag föreställde mig henne i mitt nya hem, där hon ville vara med farmor och vi hade det jättemysigt.
Efter ett antal månader, kom min son hem till mig med mitt barnbarn för första gången och jag fick krama henne och älska henne.
Sen helt plötsligt kom ett brev från min hyresvärd om att en lägenhet var ledig och det var exakt den lägenheten jag önskade. Det var ju en trea, så jag ringde dit och sa att de måste ha blivit nåt fel för jag sökte en tvåa, men det var helt rätt. De hade byggt en vägg för, så att ett av rummen i den lägenheten nu hörde till grannens så att de fick en fyra.
Jag gick ner och satte mig på baksidan lägenheten och kände in atmosfären och kände att jag ville bo där. Det var som ett mirakel.
Jag har nu en altan med en hammock på där mitt barnbarn gungat och där hon har tagit min hand och sagt: ”Jag vill gå till lekparken fajmoj!”. När hon sist var här var vi på lekparken och hon ville inte åka hem, hon ville ”bo med fajmoj” , inte för att hon inte vill hem, men hon älskar sin fajmoj.
Jag fick exakt det jag ville och drömde om, bara lite tidigare än jag tänkt mig. Hon är 2 år och 4 månader nu.
Jag har fler mindre exempel som jag tar en annan gång, men i vardagen påminner jag mig om mitt tankesätt, att jag inte ska tänka INTE, jag ska drömma om det jag vill ha.
Jag tänker försöka drömma om härliga sommardagar med hela min familj här hos mig, mina barnbarn och deras föräldrar, alla mina barn och min fru. Min fru ska jag drömma om, hon som tycker att jag är intressant, hon som inte bryr sig särskilt mycket om vad hon äter, bara hon får vara med mig, en som tycker om att pyssla om mig och klarar sig helt på egna ben, men tycker det är roligare och mysigare att sitta med mig och prata om universums mysterier och som tar mig i handen och säger: ”Kom Nena, så tar vi en promenad”, min fru som älskar mig just för att jag är den jag är och inget annat, min fru som har längtat efter en som mig, min fru som håller mig i handen och är lika lycklig som jag när mina barnbarn, lortiga och våta efter badet ropar :”Farmormor – vi vill ha din hemmagjorda glass nu!”
Och jag tittar på henne och bara älskar så det gör ont.


DET ska jag drömma om!

Vad ska NI drömma om?

 
 
Brodern

Brodern

27 december 2017 09:12

Jag drömmer om att slippa orkeslösheten som hjärtat orsakar, att jag kommer orka ta mig för med det jag vill, att lederna i alla fall slutar bli sämre och att jag kan röra mig och gå ner en massa i vikt, sluta röka vore ju bra men inte det enklaste men det är i alla fall planen, drömmer om att i alla fall få några år till innan de sälla jaktmarkerna :)

Kram kram syster :)

http://patetiskabloggen.blogg.se

Helena Börjesdotter

27 december 2017 12:44

Grejjen är käre bror, att du inte ska drömma om vad du INTE vill ha. Du ska drömma om att du orkar, du ska drömma om att du klarar av att gå, du ska drömma om att du inte röker, du ska drömma om att du är smal.
Du ska drömma om det och TRO på att det är så just nu och här.
Dröm om vad du vill göra när du kan gå, när du är smal, när du inte behöver köpa cig.
Dröm som om det vore verkligt

 
Amisa

Amisa

3 december 2019 12:49

Där ser du, det finns mirakel!
Det jag drömmer mest om är den äkta kärleken, den jag inte lyckats uppleva ännu. Jag drömmer mycket om den och ser den i mina meditationer, så kanske kommer den snart? Rikedomar och saker kan vi inte ta med oss till Nangilima, men jag är övertygad om att kärleken i vårt hjärta kommer följa oss dit.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Helena Börjesdotter

3 december 2019 16:50

Tack för din kommentar :)
Kärleken kommer i så många olika skepnader. Kärleken till barnen, kompisar, föräldrar, syskon, vänner osv. Den romantiska kärleken är svårfångad, men man ska aldrig säga aldrig, för vips - så står rätt människa där, om än bara för ett tag.
Ge aldrig upp att drömma :)
Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Börjesdotter - 3 december 2019 11:50

Jag har ett funktionshinder, ett som sitter i hjärnan: ADHD med autistiska drag. Detta gissel, som gjort mig handikappad på många sätt. Denna bra sak, som gör mig kreativ och humoristisk. Problemet med att ha ADHD och vara kreativ är att man har e...

Av Helena Börjesdotter - 31 december 2017 14:04

Här ligger jag på soffan i dagar och känner mig ledsen och övergiven. Jag har ingen att fira nyår med och ingen kommer för att hälsa på, knappt nån ringer eller skriver och undrar hur jag mår.Men, så läser jag ett inlägg av en person som är allt anna...

Av Helena Börjesdotter - 25 september 2017 10:59

Jag föddes sjuk, har alltid varit sjuk och kommer alltid vara sjuk. Massor med olika sorters sjuk, jag har typ 13 olika diagnoser på kroniska sjukdomar eller tillstånd, både i kroppen och i psyket. Det har gjort att jag pendlat mycket i måendet i kro...

Av Helena Börjesdotter - 13 september 2014 15:44

Har av påkommen anledning (bland annat val) funderat rätt mycket ett tag på hur vi människor fungerar i olika situationer och hur vi agerar utifrån empati och solidaritet eller bristen av.I dessa valtider ser jag hur vänskaper förstörs och bekantskap...

Av Helena Börjesdotter - 8 juli 2013 19:50

     Från några dagar före midsommar till någon dag efter helgen så har jag upplevt kärlek i många av dess former och varianter. Det är otroligt fantastiskt att det kan samlas så mycket kärlek av olika slag under några få korta dagar i ens liv. De...

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards