Alla inlägg under februari 2012

Av Helena Börjesdotter - 29 februari 2012 19:49

   

" Fike' " Wetterstrands Café


Jag tänker börja med att skylla ifrån mig. Allt jag nedan kommer att beskriva beror endast och allena på att jag blev knockad blodig i skallen – visserligen i rena olyckshändelser, men dock - av en närstående släkting några gånger i ung ålder. Jag kan se tydligt att det var efter detta som min buslust, idioti och fåfänga utbröt. Buslusten ligger
långt inbäddad i mina gener dessutom, från generationer tillbaka.


Jag svär mig därför fri från ansvar för alla mina här nedan beskrivna gärningar.


Jag har tidigare skrivit om Linsell, den lilla byn där det var så outsägligt tryggt och ännu mer outsägligt tråkigt. Det var EXTREMT tråkigt. Därför... fick man hitta på det roliga själv och detta passade min äventyrliga själ alldeles utmärkt.
Det påstås dessutom – vilket bara är hörsägen och kvalificerat struntprat – att jag var drivande i de flesta projekt.

Jag protesterar!


När vi var små, från 6 år cirka, då stod det bara sådana oskyldiga saker som: röka mossa, bygga kojor, klättra i jättegranar, elda och leka indianer och ”cojbojs”, på agendan. Ja och så leka förstenad, hoppa rep och annat tråkigt förstås.
När man började komma upp i stadiga 9 år, då blev det att röka riktiga cigaretter tills man spydde och sen på´t igen tills man spydde och nästan bränna ner en lada på kuppen, men lära oss att röka – DET skulle vi allt.
Jag säger VI, för jag var ju inte ensam, det var ju givetvis  med någon/några som hittade på allt otyg och jag hängde ju bara på... förstås.

När vi blev en 10-12 kanske, så satte hormonera in i kroppen och började jävlas. Förut hade det varit så lättsamt att cykla, klättra över spännbågarna på ljusnebron, se hur många vi kunde stå på varandra under vattnet i åa, utan att tänka på att alla skulle kunna andas, spela harts hos orginalen i byn och sådana trevliga sysselsättningar. NU blev det
till att börja tänka på hur man såg UT dessutom. Drygt!


Min far kallade det för:


”Gå på byn och kasta håret – perioden”


När vi ännu inte hade fått egna behag så lånade jag och en väninna våra äldre systrars bh:ar, knölade dessa full med dasspapper, klädde oss i deras urringade tröjor, vi hittade inga byxor som stramade åt om våra spinkiga ändor så där
som de skulle göra på den tiden, så vi körde hängröv-stuket. Vi snodde deras dojjor – som förresten var för stora de också. Vi målade fejan full med maskara, läppstift, ögonskugga och rouge och tog oss en varsin handväska av modernt snitt – 70 – tal . Sen knallade vi, så gott det lät sig göras med för stora skor – upp till grabbarna, i prästgår´n, som led av tjejbacillskräck –  och frågade vem de tyckte var snyggast. Nämnas skall att dessa grabbar var ett par år äldre än vi. Grabbarna blev vettskrämda och sprang och gömde sig bakom sin moster, prästen – som hade fullt sjå med att försöka hålla sig för skratt. Båda dessa beteenden berodde antagligen på att vi såg ut som riktiga påskkärringar och de är ju både tjejer och satans otyg. Vi fick i alla fall motvilligt ur grabbarna vem som var snyggast... och det var inte jag.
Jag släpade mig moloken hem, med hängande huvud, platådojjorna skrapandes i gruset, geggan i ansikten något ur läge och ogillade extremt mycket min kompis som kommit på den här galna idén och som dessutom var snyggast.


Under de tidiga tonåren så hände det ju helt plötsligt en massa spännande saker. Alla killar som brukade besöka byn på loven – blev helt plötsligt intressanta av helt andra skäl än att jaga bovar med. Man längtade till loven, när malmöiter, stockholmare, östgötar, närkingar och annat intressant folk skulle förgylla byn.


Den naturliga samlingsplatsen i byn, var ”Fike'”. Där fanns det jukebox, flipperspel, de vuxna kunde ta sig en öl och vi ungdomar en Mer eller Pucko och en mazarin. På den tiden fick man dessutom röka inomhus, så smogen låg tät stundom. En ytterst spännade plats.


Ett påsklov hade det kommit extra många snygga lovgäster och alla dessa samlades ju just, på Fike'.

Det var lördagen i början på lovet, jag var 13, smal som ett spett men villig att fiska för en eventuell fångst från Malmö eller så. Jag och en kamrat knallade iväg mot Fike' , jag sträckte på mig, övade in den rätta sexiga schvungen med höfterna - ungefär som en tandpetare som bara gått av lite grann. Jag övade på min sexiga blick -  som antagligen
gjorde att det bara såg ut som om jag kisade -  kastade det nordiskt fjöliga och   elektriska håret bakåt i den exakt rätta knycken och tog sats.


Jag slängde nonchalant upp dörren, svepte in med höfterna förföriskt vickande  – kastade med håret igen, gled med den beslöjade blicken över alla uppmärksamma ansikten i lokalen. Atmosfären var tjock och spänningen låg i luften... inte
ett ljud hördes. Jag slet ut en stol med ett, i mitt tycke, elegant ryck, placerade den stragtegisk mitt på golvet, vickade ett par gånger till med tandpetaren, log med spretiga tänder mot Malmöiten....

och satte mig... bredvid stolen på golvet!!!


Responsen var verkligen explosionsartad. Alla där inne skrattade sig nästan fördärvade, medan jag med min sexiga
häck, mitt luftiga hår och mitt vacka leende – gracilt tog mig upp från golvet – svepte med oändlig elegans ut ur lokalen med skratten ringandes i öronen för att aldrig mer – detta lov – återkomma!


Krönikan på orginalplatsen hedeinfo.se :
http://www.hedeinfo.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1619&Itemid=99999999#JOSC_TOP


Tillbaka till startsidan:

http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards