Direktlänk till inlägg 13 maj 2011

"Dä ä ömse sa´n John Dahlberg"

Av Helena Börjesdotter - 13 maj 2011 14:19

Ömse ja... om detta ämne kan man säga en hel del ömse.

För att alla ni två läsare ska förstå vad jag skriver om tarvas kanske en förklaring av ordet ömse.

Ömse: Allt möjligt, lite ditt och datt, olika jox och lika jox... ja ni fattar galoppen.


John Dahlberg var för övrigt en ganska stor och rätt märklig prick som bodde i Linsell... undertecknad hann tyvärr inte träffa denne legend - han avled nämligen innan jag föddes. Däremot har jag hört en hel del om honom. Det mest kända är ju citatet ovan: "dä ä ömse" vilket han yttrade vid de mest skilda tillfällen. Detta kunde användas i princip i alla situationer. För... det är nämligen ömse jämt och ständigt.

Legend å legend... å hört å hört... jag drog väl till med en lätt överdrift där... eller jag överdrev en stor smula...alltså... jag har ingen aning om han var en stor eller liten prick.... jag vet inte om han var särskilt märklig heller... nope...egentligen vet jag inte ett jota om karln... inte ett dugg... näjj... jooo.... :o) Han SA faktiskt "dä ä ömse" om allt möjligt.


I mitt liv har det - och är - ömse... mânn gång (alltid) faktiskt. Inte nog med att man ÄR ömse, jag beter mig nog lite ömse stundom. En del skulle kanske kalla det ales (vilket betyder annorlunda) men det bjuder jag på - man kan också säga att jag är rätt frikostig med bjudandet av mig själver. Jag bjussar så gärna så, för jag har upptäckt att jag får såå mycket ömse tillbaka - i de allra flesta fallen -  en helt makalös massa kärlek av mina underbara vänner till exempel. Detta är liasom stommen i ett liv, tycker jag.


Sen apropå ömse - som av en händelse - händer det ju lite ömse i livet. Det är ömsom roligt ömsom mindre roligt, ömsom är det till och med riktigt hemskt och ömsom riktigt riktigt underbart. OM man inte skulle ha det ömse så skulle ju livet bli som en enda rak linje av oömse - vilket skulle vara oerhört frustrerande tråkigt. Jag är oerhört förtjust i ömse faktiskt. Utan ömse kan jag inte leva. Jag antar att det för er är exakt likadant. Ömse dagan.


Som ni kommer att märka så kommer jag att skriva OM ömse men också ömse på riktigt, det vill säga till exempel på dialekt - i första hand Härjedalska - och andra dialekter som passar som skriftspråk. Jag kommer att blanda ömse språk, norska, danska (vilka i skriften äro extremt lika) engelska, och lite Ömse språk. Det sistnämnda är mitt samlingsord för alla ömse språk - logiskt va? - som finns i världen - jag hälar (ett typiskt exempel på ömse - detta är nämligen en försvenskad form av ordet hâlâ som betyder: orkar inte, ids inte. I alla fall i det här sammanhanget, det finns en hel del fler betydelser men det går jag in på senare) hälar alltså inte med att radda upp alla språk jag kommer att använda.

Nu tror ni kanske att jag KAN en massa språk men se där... nej nej nej... jag säger bara: Google translator! Man kan få de mest underliga översättningar därifrån. Det kan vara enormt roligt faktiskt.


Nå... nog om ömse.


Ömse tia ömse vär ( det här får ni gissa, jag hälar inte med att översätta ;o) 


Grattis till alla som kan behöva ett grattis.


Nena signar off.


Puss och kram 


Tillbaka till Startsidan

http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/

 
 
Ingen bild

Natasja

13 maj 2011 15:42

Det betyder, olika tider olika väder? :P

Helena Börjesdotter

13 maj 2011 16:27

Helt rätt Natasja :o) Och så är det ju. Det har vi väl märkt den här våren om inte annat :o)

 
millan

millan

13 maj 2011 23:07

Välkommen till bloggvärlden kära faster Nena :) Kram

http://johanssonochegeklint.blogg.se

Helena Börjesdotter

13 maj 2011 23:46

Tack Milla :o) Har ingen aning om hur mycket jag kommer att skriva... men det ger sig väl antar jag :o)
Stora kramen också såklart! :o)

 
Thomas

Thomas

13 maj 2011 23:30

Ja men jag får önska dig välkommen jag med, frågan är får man länka hit så du får lite läsare från min lilla krets då eller? =o)

Du ä Kung/Drott på dähänne du då :)

Kram
Gummibrodern :)

http://patetiskabloggen.blogg.se

Helena Börjesdotter

13 maj 2011 23:33

Hä ä klart du får :o) Jag tänkte fråga detsamma :o)

Tack och kram Å det är ju tur att man får vara Drott nånstans :oD

 
HedmarK

HedmarK

31 maj 2011 23:28

Jadu, jag må ju säga att det alltid ser lite fel ut när man skriver ut "hâlâ" till svenska :) haha
Brukar säga "jag hälar inte med" bara för att :) haha
Vårt fine språk :)

http://toruven.blogg.se

Helena Börjesdotter

31 maj 2011 23:38

Jepps... vårt fina språk :o))

 
AnnaJ

AnnaJ

20 februari 2012 02:49

Vilken snygg blogg det här! Har varit här och kollat några gånger tidigare. Har precis börjat blogga själv :)

http://annaaaaajoh774.wordpress.com

Helena Börjesdotter

20 februari 2012 11:30

Tack snälla :oD

Jag har lagt ner lite möda på den, så det är kul att få uppskattning :o)

Lycka till med bloggandet :o)

Ska kika in.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Börjesdotter - 3 december 2019 11:50

Jag har ett funktionshinder, ett som sitter i hjärnan: ADHD med autistiska drag. Detta gissel, som gjort mig handikappad på många sätt. Denna bra sak, som gör mig kreativ och humoristisk. Problemet med att ha ADHD och vara kreativ är att man har e...

Av Helena Börjesdotter - 31 december 2017 14:04

Här ligger jag på soffan i dagar och känner mig ledsen och övergiven. Jag har ingen att fira nyår med och ingen kommer för att hälsa på, knappt nån ringer eller skriver och undrar hur jag mår.Men, så läser jag ett inlägg av en person som är allt anna...

Av Helena Börjesdotter - 26 december 2017 23:57

För lite sedan låg jag hemma på soffan och tyckte synd om mig själv för att jag var ensam och hade tråkigt, så jag bestämde mig för att lägga mig i sängen och kolla på nåt streamat. Ni vet hur det är när man har så där jävla tråkigt att ingenting pas...

Av Helena Börjesdotter - 25 september 2017 10:59

Jag föddes sjuk, har alltid varit sjuk och kommer alltid vara sjuk. Massor med olika sorters sjuk, jag har typ 13 olika diagnoser på kroniska sjukdomar eller tillstånd, både i kroppen och i psyket. Det har gjort att jag pendlat mycket i måendet i kro...

Av Helena Börjesdotter - 13 september 2014 15:44

Har av påkommen anledning (bland annat val) funderat rätt mycket ett tag på hur vi människor fungerar i olika situationer och hur vi agerar utifrån empati och solidaritet eller bristen av.I dessa valtider ser jag hur vänskaper förstörs och bekantskap...

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards