Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

En hel massa kärlek

Av Helena Börjesdotter - 15 maj 2011 15:22

   Kärlek ja... världen styrs av kärlek. Jo det är sant - tänk efter bara.


    Den goda kärleken är ju förstås kärleken till våra barn, våra vänner, bröder, systrar och andra som man väljer att älska. En partner. God kärlek kan också vara att ställa upp och bry sig om helt okända människor - eller djur för den delen. Vem kan inte säga att man kan älska ett djur lika hett som man älskar ett barn?

  Sen har vi ju kärleken till naturen eller helt enkelt Moder jord. Det är en väldigt god kärlek. Det är ju världens bästa sätt att visa att vi älskar våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Att ge dem en frisk värld att leva i och förutsättningar att ge det vidare till kommande generationer. Kärleken till sig själv ska man heller inte underskatta, om man älskar sig själv som man är, blir det lättare att förstå och älska andra.


    Sen kommer en mer ambivalent kärlek, nämligen kärleken till en eller flera gudar. Så länge man använder sig av den gyllene regeln så funkar det ju alldeles utmärkt. När man älskar sin nästa som man älskar sig själv eller att göra mot andra det du vill att de ska göra mot dig. Då är gudarna en tillgång.

    Kärleken till Gudarna kan tyvärr övergå till en riktigt farlig kärlek, nämligen kärleken till religionen. Kärleken till religionen är oftast betydligt värre än kärleken till själve guden. För religionen kan användas till att förtrycka och skada medan kärleken till gudarna oftast är en personlig relation.

    I den här kategorin kan man kanske också placera kärleken till pengar. Den kärleken kan göra mycket nytta men betydligt oftare gör kärleken till pengar det motsatta.


    Exempel på den dåliga eller skadliga kärleken är ju kärleken till makten. Makten att förfoga över Moder jord med alla dess tillgångar. Människor, djur, växter och förstörelse. Man kan ju utöva makt på många sätt, ibland kan makt vara till nytta men det är ytterst sällan det händer. Makten har genom alla tider förtryckt människorna på det ena eller andra viset. Makt har alltid varit ett medel att sätta sina egna intressen framför andras. Även i en demokrati kan makten missbrukas. Demokrati innebär inte alltid frihet. Demokrati är egentligen bara ett medel för människor att uttrycka sin egen åsikt. I de allra flesta fallen innebär det att man använder sin rätt och plikt till att förbättra sin egen situation till bekostnad av andras välmående. Där kommer den andra sidan av myntet: kärleken till sig själv - in. Vi har väl alla någon gång i livet satt oss själva framför andra i syfte att få fördelar - i ett inte alldeles rumsrent syfte.


     Den allra värsta kärleken är ju när vi kombinerar kärleken till makten, kärleken till pengarna, kärleken till religionen och kärleken till oss själva. Det är DÅ de allra värsta sakerna händer. Krig, förtryck, terror, fascism, tortyr... man kan räkna upp massor av elände som händer när man kombinerar de skadliga kärlekarna med varandra.


 

    Man får ju hoppas att den goda kärleken till jaget, den goda kärleken till andra, kärleken till Moder Jord - eller universum för den delen - kommer att överväga.  


 



   Jag kan ju iaf med stolthet påstå att jag gör mitt bästa för att använda mig av den goda kärleken. Det är ju det enda man kan göra... göra sitt bästa...det bästa man kan utifrån sina egna förutsättningar.


  Ta er en stund för att fundera över vilken eller vilka kärlekar ni känner och använder er av. Vilka som ni kanske kan överge och vilka ni kanske kan förstärka.


   Kärleken regerar världen... DET är i alla fall JAG övertygad om. Det jag å andra sidan hoppas på och önskar världen är att de goda kommer att segra till slut!


Puss och kram


En hel massa god kärlek:   :o)


                             


   


Tillbaka till startsidan

http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/

 
 
millan

millan

15 maj 2011 22:54

Så fint skrivet, man blir varm när man läser det. Och så underbara bilder, det riktigt lyser kärlek i dem. Så gillar jag lilla fotbollsdamen, Mössa, fotboll, blöja och stövlar... Ett riktigt fotbollsproffs ;)

Ha det gott hela högen. Puss och kram

http://johanssonochegeklint.blogg.se

Helena Börjesdotter

15 maj 2011 23:53

Tack Milla .... jag skrev en massa till svar men det försvann.

Jag gillar också fotbollsdamen :o) Det är Sandra he he.

Jag älskar de där bilderna... det är så mycket gemenskap i dom :o)

Puss och kram

 
Kimsan

Kimsan

15 maj 2011 23:08

jaha, en till blogg som jag MÅSTE läsa ;0)!! Skoj!

vad vore egentlige livet och världen utan kärlek!? Ingenting...

Vem av dina barn är det egentligen som har ett barn? har inte hängt med ordentligt ;0)

Kram kram

http://mammanochtrollungarna.blogg.se

Helena Börjesdotter

15 maj 2011 23:21

Hej Kimsan :o) Ingen av mina barn har barn :o) Jag lånar syrrans barnbarn ibland :o) Fabbe och Casper.... :o)
Jag länkade till din blogg utan att fråga... jag hoppas det är okej?

Kram :o)

 
Kimsan

Kimsan

15 maj 2011 23:43

Jasså, då hänger jag med! hade alltså inte missat något ;0)
det är helt ok att du länkade!

Kram kram :0D

http://mammanochtrollungarna.blogg.se

Helena Börjesdotter

15 maj 2011 23:50

Tack :o))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Börjesdotter - 3 december 2019 11:50

Jag har ett funktionshinder, ett som sitter i hjärnan: ADHD med autistiska drag. Detta gissel, som gjort mig handikappad på många sätt. Denna bra sak, som gör mig kreativ och humoristisk. Problemet med att ha ADHD och vara kreativ är att man har e...

Av Helena Börjesdotter - 31 december 2017 14:04

Här ligger jag på soffan i dagar och känner mig ledsen och övergiven. Jag har ingen att fira nyår med och ingen kommer för att hälsa på, knappt nån ringer eller skriver och undrar hur jag mår.Men, så läser jag ett inlägg av en person som är allt anna...

Av Helena Börjesdotter - 26 december 2017 23:57

För lite sedan låg jag hemma på soffan och tyckte synd om mig själv för att jag var ensam och hade tråkigt, så jag bestämde mig för att lägga mig i sängen och kolla på nåt streamat. Ni vet hur det är när man har så där jävla tråkigt att ingenting pas...

Av Helena Börjesdotter - 25 september 2017 10:59

Jag föddes sjuk, har alltid varit sjuk och kommer alltid vara sjuk. Massor med olika sorters sjuk, jag har typ 13 olika diagnoser på kroniska sjukdomar eller tillstånd, både i kroppen och i psyket. Det har gjort att jag pendlat mycket i måendet i kro...

Av Helena Börjesdotter - 13 september 2014 15:44

Har av påkommen anledning (bland annat val) funderat rätt mycket ett tag på hur vi människor fungerar i olika situationer och hur vi agerar utifrån empati och solidaritet eller bristen av.I dessa valtider ser jag hur vänskaper förstörs och bekantskap...

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards