Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

"Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete"

Av Helena Börjesdotter - 17 maj 2011 17:46

Då har vi kommit fram till avdelningen: Lättja, dåligt samvete, manliga fruntimmer och allmän förnekelse.


Jaha... å hur i hela friden tänker hon nu? Nja... som jag alltid gör... svellut*.


    Jag stod och diskade nyss och så flög fan i mig och jag tog tag i den lortiga duken som låg bredvid spisen. Den har skrikit "tvätta mig!!" länge nu... så jag svarade:

"jaja tjatmåns" och plockade bort den.

    För att kunna plocka bort den så var jag ju tvungen att plocka bort alla grejer som brukar stå på den.... krukor, kaffeburkar, pynt och annat onödigt. En fin skärbräda som dottern gjort i slöjden står som kronan på verket, längst bak mot kaklet. Mycket vackert och hemtrevligt. Men... när jag tog bort även denna prydnad tittade några poppade popkorn fram...

"tittut!!"

"Men hej... här ligger ni och skräpar".

Det är minst ett år sen jag poppade popcorn sist! Nåja... nu grämer jag ju mig inte såå värst över det, det hade ju varit värre om där låg en död råtta eller nåt liknande.

Detta kom mig osökt att tänka på tvätt. Men först fenomenet disk!


    Där jag stod och pysslade med dukar och diskmedel och allt vad man kan behöva kom jag osökt att tänka på det här med disk... apropå döda råttor alltså.

Jag har en diskmaskin, det är en mycket praktisk maskin... det vill säga när man använder den som den är tänkt att användas. Man fyller diskmaskinen, ställer in rätt program och låter den tuffa på tills den är klar. Efter det skall man då plocka ur den för att kunna fylla på den igen och på så sätt få kretsloppet att gå runt utan gnissel. MEN... där kommer den allmäna förnekelsen och lättjan in i bilden.

När maskinen är klar och man öppnar luckan så är det ju oftast rätt varmt och fuktigt där så då tänker jag ju:

 "tja jag väntar ett tag med det" 

    Dan efter så har det ju samlats en nätt liten disk igen... fast nu i diskhon eftersom diskmaskinen inte alls är urplockad. Jag säger lite sådär som fruntimmer gör...tänka-högt-ut-i-luftenstuket...

"herregud, vi måste ta och plocka ur diskmaskinen...jag hatar när det står disk på bänken" och förväntar mig att dottern ska snappa upp vad jag egentligen menar: "plocka ur diskmaskinen unge... för jag plockade minsann i den".

Där kommer då manligheten in, för hon svarar lite förstrött:

 " jaha" och fortsätter med det hon håller på med.

Efter ytterligare en dag så kommer jag på den briljanta idén att vi ska dela på sysslorna... rättvist. Den ena ställer IN disken och den andra plockar ur den. Jo men det går dottern med på för då hade jag ju riktat mig direkt till henne.

Sagt och gjort... det går en dag till och jag börjar bli smått förtvivlad över ansamlingen på diskbänken och utbrister:

 "fan... vi MÅSTE göra nåt åt diskskiten!!"

Så gläntar jag på luckan och upptäcker att den visst ÄR urplockad...förmodligen dan innan till och med. Sprägman** sprider sig i mitt ansikte och jag går ut på min baltan*** för att i ren förtvivlan rensa lite i blomkrukorna.

Efter ett tag hör jag inne ifrån köket:

" Fan mamma det STINKER här... diska!!"

"Nej då" svarar jag lite lättsamt och glättigt "det doftar bara lite från broccolin som blev över igår"

Skämsig ställer jag mig iaf till sist och tar tag i eländet... passar på att ställa soppåsarna innanför altandörren för vidaretransport till soprummet och tänker: "dom tar jag med mig nästa gång jag går ut!"  Ja och så vidare....


    Då kommer vi till avdelningen: tvätt. Tvättmaskiner och torktumlare och sådant är ju också väldans bra uppfinningar. Japp... och ni kan ju gissa...

" Å herregud... vi måste tvätta..."

"Jaha...."

Jag tänker:

"Jaja... det är lugnt, vi har ju bra med underkläder rena så det gör ju inte såå mycket att tvättkorgen är övermogen!"

Jag kollar läget - bara för att - i underklädeslådan. Där ligger ETT par trosor och lyser som ett stoppljus!! I sällskap har de EN bh som lyser exakt lika skarpt.

Paniken utbryter och jag springer vilt med fladdrande armar ut i tvättstugan för att få tag på en paniktid... nope... om 3! dagar! Jag fladdrar tillbaka in och ropar till dottern:

" Fan... vi får handtvätta underkläderna nu"

"Jaha..." 

   3 dagar senare: Tvätttid...skönt! Tvätta går ju bra, i våran lilla familj är vi rättvisa och demokratiska när det kommer till tvätten. Vi går varannan gång. Funkar utmärkt.

Ända tills.... ja just det... man ska plocka UR tvätten ur tvättbaljan...

"vi tar reda på det här i morrn va?" säger jag till dottern "Jag orkar bara inte nåt mer idag"

"Okej" får jag till svar.

 Är jädrigt nöjd med det beslutet och kastar mig in i rummet och slår på alla tekniska apparater jag äger och har. Tv, dator, mobilen... helst också videon och DVD:n...fastän jag inte kollar på nån av dem.

"Visst är det väl mysigt att umgås?" frågar jag sådär fruntimmersaktigt igen och får svaret:

"mhm"

Tja.... några dagar senare upprepar sig det hela - som en måncykel ungefär.

"Fan...vi måste plocka ur tvättkorgen"

Resten kan ni vid det här laget.


Jaha, tänker ni, vart kommer det dåliga samvetet in då? Ja ser ni... det har jag inget i det här fallet och det är jäädrigt skönt!


Sådana är vi... men DET är vi å andra sidan jädrigt BRA på :o))



   * = Virrigt

 ** = Rodnaden

*** = Altanen


Tillbaka till startsidan:

http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/

 
 
Thomas

Thomas

17 maj 2011 21:41

Det där låter ju som det var i min skalle, man har en massa goda intentioner men det blir lixom ofta pannkaka av det hela, dock får jag röda utslag av en diskbänk som är överfull, blir helt galen av ett golv som är som en grusgång och dammråttorna hugger efter mig får jag fan panik :)

Här är fördelen att Milla inte alls har nått emot att tvätta, vi har egen maskin och kan tvätta när som om man säger så... den biten slipper jag alltså och är förbannat glad över det då jag inte gillar att tvätta sönder andras kläder då jag missar sånt där som "får endast handtvättas" eller "30/40/60 grader" lixom och då kan ju vissa kläder få en annan storlek, lixom kulört eller vittvätt... vafan nu det är?!?!? :o)

Samvete... dessvärre har jag ett sådant och funderar på att sälja det på Blocket, verkar skönt att slippa av med det ;o))

Kram Kram
Thomas

http://patetiskabloggen.blogg.se

Helena Börjesdotter

17 maj 2011 21:47

Jo jag vet hur det är... som sagt :o) Nu KAN ju jag tvätta iaf :o)

Släng bort det dåliga samvetet vettja... jag tror det är jädrigt svårsålt :o)

Kram kram

 
Kimsan

Kimsan

18 maj 2011 23:21

Här tvättas det och diskas det i våra maskiner dagligen så vi har inte riktigt samma problem... ibland med tvättkorgarna där den rena och vikta tvätten ligger och väntar men det är Görans uppgift att lägga dem på plats! Men ibland har jag liiite smått dåligt samvete över det också, fast jag inte borde!

Dammsugaren rastar vi några gånger i veckan också, värre är det för moppen... och dammtrasan jobbar knappt alls... sånt är tråkigt! Dammsuga är rätt skoj!

Puss å kram

http://mammanochtrollungarna.blogg.se

Helena Börjesdotter

18 maj 2011 23:35

Ja vi äro alla olika :o)

Jag slipper tack och lov dammsuga, damma och torka golv för det gör hemtjänsten... sen städar jag välan inte överdrivet mycket annars heller :o) Men fint är det hos mig iaf :o)

Men du Kimsan är ju otrolig du.... hinner med sex barn, en man, ett par hundar och ett helt hus! DET kan man kalla superwoman ;o)

Puss och kram på dig! :o)

 
Kimsan

Kimsan

21 maj 2011 00:15

Tack! Jag gör så gott jag kan! Kan nog inte riktigt tänka mig ett liv med bara två barn och en lägenhet... vad skulle jag då göra när jag inte jobbade???

Klart att det är jobbigt också ibland men man får se till det stora hela och då är det övervägande härligt!

Puss tebax!

http://mammanochtrollungarna.blogg.se

Helena Börjesdotter

21 maj 2011 00:49

Ja men det är ju just det som gör dig så bra :o) Du tycker verkligen om det :o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Börjesdotter - 3 december 2019 11:50

Jag har ett funktionshinder, ett som sitter i hjärnan: ADHD med autistiska drag. Detta gissel, som gjort mig handikappad på många sätt. Denna bra sak, som gör mig kreativ och humoristisk. Problemet med att ha ADHD och vara kreativ är att man har e...

Av Helena Börjesdotter - 31 december 2017 14:04

Här ligger jag på soffan i dagar och känner mig ledsen och övergiven. Jag har ingen att fira nyår med och ingen kommer för att hälsa på, knappt nån ringer eller skriver och undrar hur jag mår.Men, så läser jag ett inlägg av en person som är allt anna...

Av Helena Börjesdotter - 26 december 2017 23:57

För lite sedan låg jag hemma på soffan och tyckte synd om mig själv för att jag var ensam och hade tråkigt, så jag bestämde mig för att lägga mig i sängen och kolla på nåt streamat. Ni vet hur det är när man har så där jävla tråkigt att ingenting pas...

Av Helena Börjesdotter - 25 september 2017 10:59

Jag föddes sjuk, har alltid varit sjuk och kommer alltid vara sjuk. Massor med olika sorters sjuk, jag har typ 13 olika diagnoser på kroniska sjukdomar eller tillstånd, både i kroppen och i psyket. Det har gjort att jag pendlat mycket i måendet i kro...

Av Helena Börjesdotter - 13 september 2014 15:44

Har av påkommen anledning (bland annat val) funderat rätt mycket ett tag på hur vi människor fungerar i olika situationer och hur vi agerar utifrån empati och solidaritet eller bristen av.I dessa valtider ser jag hur vänskaper förstörs och bekantskap...

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards