Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

En allmänt rörig comeback.

Av Helena Börjesdotter - 23 januari 2012 14:55

Har funderat - medan jag inte skrivit ett dugg. Jag tror jag behåller den här bloggen. Den andra är snyggare, men den här ligger mig varmt om hjärtat.


Nå... jag överför det jag skrivit på den andra bloggen - tillbaka hit igen :)


"Jädra velhöna ", tänker ni.

 "Japp" , säger jag som den naturligaste sak i världen.


Fastän jag varken är våg eller stenbock så velar jag ibland - och hoppas på att alla vet vad en velhöna/velpotta är. Just nu har jag inte koll på om det är dialekt eller svenska.


Jag är alldeles svellu* å ferru**    efter allt stök som varit genom alla helger. DET var i alla fall dialekt. Se översättning nedan.


"Herre Guud", tänker ni kanske, " har människan inte hämtat sig ÄN? "

 "Nope", nästan ropar jag här, jag är alldeles ensam och behöver höra min röst   


Som om jag inte gör det annars då - hör den alltså. Folk påstår att jag pratar alldeles något fruktansvärt, men det anser jag är sk..snack... typ...
Om jag vore jag, skulle jag passa på att vila från min egen röst när jag har chansen.
Så jag tror att jag faktiskt ska passa på och ta den chansen idag.

HA, likt en drogberoende, kommer jag förmodligen att ringa någon för att få prata hål i huvet på denne någon. Jag måste göra minst ETT hål varje dag - annars får jag pratabstinens, eller något annat farligt. Man kan till exempel få:

hälsprång, vrångstrupe, matkastning, vadhållning, armstroke och andra hemska sjukdomar om man inte pratar varje dag.


Ba så ni vet asså...


Ja men... sakteliga, sakteliga hämtar jag mig från alla sjukdomar och glada helger. Det har varit så glatt och trevligt så,  ända från början av augusti, när jag råkade på en liten bacill och fick akuta magproblem. Det var liksom akut lite överallt i magen. I FLERA månader! Jag blev lite trött på att det var problem från liksom alla ändar. Det var väl endast öronen som klarade sig någorlunda - nu sitter ju inte öronen i magen, så det kanske kan vara förklaringen.
Ambulansfärder hit och datortomografier dit, dropp och en utsliten, men ytterst hjälpsam mamma. Och så det vanliga: allergier och astma som trängt några ambulansfärder också.
Förkylningen som jag drog på mig i början av november höll i sig över jul, vilket gjorde min astma en aanings försämrad eller om det var - jädrigt försämrad. På julaftonen fick jag åka in en sväng på akuten för att få hjälp att kunna andas alls.


"Skynda, skynda" väser jag, likt Gunde Svan. "Jag ska ju för sjutton vara tomte snart"


Jodå, efter lite behandling, så uppträdde jag som en ganska långsam och väsande tomte, men ungarna gillade tomten - tror jag. Det är svårt att bedöma, eftersom de efter ett tag slet paketen ur händerna på mig. Det KAN ha varit så att de faktiskt var ganska less på tomten och ville få det hela överstökat aningens kvickare. Jag såg nämligen inget, vilket gjorde att det tog lite tid. Jag hade glasögonen under masken, men de hasade ner och satte sig i höjd med näsborrarna på tomtemasken, vilket gjorde att jag fick så lov att inta en extremt konstig ställning om jag alls skulle kunna läsa på paketen. Förmodligen blev de trötta på det. Jag tror till och med att de vuxna blev lite tvärless, de smugglade undan en stoooor hög med paket och sade att:


"Vi tar de senare, Tomten verkar trött"


Tror fan det. Väsigheten i lungorna, en hermetiskt tillsluten tomtemask, ingen syn, två mössor, lovikavantar, storstövlar och en varm och skön yllerock.
Den klurigheten tål att tänkas på. Men jag tror det var av ren omtanke som de nästan kastade ut Tomten.
Japp, det var det - annars tar min självkänsla stryk om jag tror nåt annat.


Snart kommer en till krönika ut, förresten. Den 25 januari och publiceras först på:


http://www.hedeinfo.se/

Sedan kommer jag lägga ut den här.


 

Jag visar lite bilder från det glada och trevliga, det andra kan vi skita i.

 

Puss och kram alla där ute.


 

 


 

                                                                                         
 
                               


 



*   vimsig, irrande, förvirrad

** vimsig, irrande, förvirrad


Tillbaka till startsidan
http://boerjesdotterblogg.bloggplatsen.se/

 
 
Bim HD

Bim HD

23 januari 2012 23:02

Du menar... från det glada och trevliga medan tomten fortfarande såg något??? hm... resten skippar vi - det var det roliga vi skulle ta, jö... ;)
Må så grankott...
Kramis Bim

http://sjoebacka.se/wordpress

Helena Börjesdotter

23 januari 2012 23:29

Det roliga var ju helgerna Bim. Med "det andra" menade jag alla sjukdomar :o) Sånt vill jag inte ha bilder på :/

Må så alkott själv du :)

 
Ingen bild

sofie

3 februari 2012 19:26

kära kära moster! nu handlade det väl ändå inte om att du var en dålig tomte, fabian pratar om tomten i ett ännu!! han älskade tomten, saken var den att vi skyfflade undan massa paket där det stod "casper" på och inte Fabian på för att casper fick betydligt mycket mer paket än fabian å då stooooor skillnad och fabbe började märka av denna skillnad!! därför... en kanon tomte till en kanon jul!!

Helena Börjesdotter

5 februari 2012 22:59

He he, nä det tror inte jag att det handlade om heller :o) Och jag vet varför, men det blev ju roligare så här :o)))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Börjesdotter - 3 december 2019 11:50

Jag har ett funktionshinder, ett som sitter i hjärnan: ADHD med autistiska drag. Detta gissel, som gjort mig handikappad på många sätt. Denna bra sak, som gör mig kreativ och humoristisk. Problemet med att ha ADHD och vara kreativ är att man har e...

Av Helena Börjesdotter - 31 december 2017 14:04

Här ligger jag på soffan i dagar och känner mig ledsen och övergiven. Jag har ingen att fira nyår med och ingen kommer för att hälsa på, knappt nån ringer eller skriver och undrar hur jag mår.Men, så läser jag ett inlägg av en person som är allt anna...

Av Helena Börjesdotter - 26 december 2017 23:57

För lite sedan låg jag hemma på soffan och tyckte synd om mig själv för att jag var ensam och hade tråkigt, så jag bestämde mig för att lägga mig i sängen och kolla på nåt streamat. Ni vet hur det är när man har så där jävla tråkigt att ingenting pas...

Av Helena Börjesdotter - 25 september 2017 10:59

Jag föddes sjuk, har alltid varit sjuk och kommer alltid vara sjuk. Massor med olika sorters sjuk, jag har typ 13 olika diagnoser på kroniska sjukdomar eller tillstånd, både i kroppen och i psyket. Det har gjort att jag pendlat mycket i måendet i kro...

Av Helena Börjesdotter - 13 september 2014 15:44

Har av påkommen anledning (bland annat val) funderat rätt mycket ett tag på hur vi människor fungerar i olika situationer och hur vi agerar utifrån empati och solidaritet eller bristen av.I dessa valtider ser jag hur vänskaper förstörs och bekantskap...

Nena, dä ä ja dä.


Jomenvisst. Nu är jag här...alltså just här och ingen annanstans.

För att klargöra det hela citerar jag Fem myror är fler än fyra elefanter:

"där är där, där man inte är, här är här, där man är"

Annorlunda
men ändå en helt ovanlig människa...

Vad jag skrivit

Kategorier

Bildrar

                                                      

                
                           
 

 

Vem där?

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Många Fler Bildrar


Ovido - Quiz & Flashcards